30 sept 2011

Yo apoyo al Centro Niemeyer


El Centru Cultural Internacional Óscar Niemeyer d'Avilés ta en boca de tolos asturianos estos díes, pola tremenda polémica sobre'l control de la institución. Por un lláu, alcontramos a los que sofiten la xestión del centru que se vien faciendo dende la Fundación del Centro Niemeyer hasta la fecha; por otru, daquellos que defienden les postures del actual Gobiernu del Principáu que, de la mano del presidente Cascos y del conseyeru de Cultura Emilio Marcos Vallaure, tan faciendo una durísima campaña de crítica a los conteníos y l'actividá económica de la Fundación xestora.

Unos entienden que'l llabor fechu hasta'l momentu ta perclaru nes cuentes, auditaes por empreses ayenes, y que los programes culturales y les actividaes, que salen d'ellos, respuenden a los criterios d'escelencia que recueyen los estatutos de la Fundación y caltienen los oxetivos fundacionales pa considerar el Centro Niemeyer como "Una plaza abierta a todos, un lugar para la educación, la cultura y la paz".

El Gobiernu del Principáu, pela so parte, entiende que les cuentes nun tan clares, porque les factures unviaes dende la Fundación, nun cuadren colos gastos y, amás, el presupuestu d'actividaes finaba coles propuestes n'ochobre (dempués daríense delles escuses como les espublizaes nun artículu del secretariu xeneral de la Fundación, l'abogáu José Luis Rebollo en "La Nueva España" a principios de setiembre). Amás, defiende que los criterios de programación nun respuenden al oxetivu de dar a conocer al mundiu la capacidá creativa asturiana y queda curtia y probe, por anteponer los nomes renomaos a los criterios artísticos.

Esto nun ye más qu'una llucha de poder ente una casta político-social qu'andaba al rodiu de los anteriores gobernantes socialistes (o de los partíos sucursalistes) y de los nuevos amos, qu'entren nel cortín a sacu, espantando les oveyes coles sos polítiques adanistes. Unos y otros, tienen les sos razones. Unos y otros, los sos palmeros. Unos y otros, les sos males artes.

Y asina, al descréditu insultante a la programación del Niemeyer y a la so incapacidá xestora que lu ta llevando a la quiebra argumentáu pol Foro y robráu dende El Comercio, defiéndese la Fundación y l'Ayuntamientu avilesín de corte socialista (y popular, anque cola boca pequeña) metiendo miéu a la xente dende les páxines de La Nueva España, diciendo que lo quier el Gobiernu del Principáu ye zarrar el Centru porque non lu controlen ellos y, echando la culpa de tolos males y padecimientos actuales a Vallaure y la falta de sofitu de la Conseyería que preside, tan movilizando a dellos sectores de la hostelería avilesina, que ven que l'oru que viniere de Brasil, va quedar na basa la ría. (Suéname a Semana Negra munchísimo)

Llamentablemente, la cosa yá nun tien marcha atrás. Al final, la Fundación tendrá que ceder énte les pretensiones del Principáu, porque ye quien pon les perres y les instalaciones y, como ye normal, tien que ser quien escueya'l xestor de los centros que financia. Y quiciás seya lo meyor.

La Fundación nun ta faciendo bien les coses. Y nun digo a nivel institucional, porque cuenta con un Conseyu Asesor Internacional con xente de l'altor de Woody Allen, Stephen Hawkin, Paulo Coelho, Vinton Cerf o Wole Soyinka, collabora cola Fundación Cristina Masaveu y Caixa Forum, la London School of Economics y el grandiosu teatru Old Vic, tamién de Londres. Esi llabor ye tremendu.

Pero les actividaes pal públicu dexen muncho que deseyar, vertebraes más nel nome del protagonista que nes posibilidaes culturales, ensin vínculos nos criterios de trabayu ente actividá y actividá, ensin cadarma estructural p'apurrir ciclos temáticos de referencia que faigan a la xente averase a la cultura y non a lo que fai'l famosu de turnu. Les actividaes preséntense a bombu y platiyu meses enantes pa que se fale d'elles: dizse que vien Woody Allen o Kevin Spacey y rellenase'l tiempu con películes d'ellos, hasta que, un par de díes enantes del espectáculu, faen una charra maxistral. Y yá. Acabose. Ye ablucante ver les estayes d'actividaes valeres de conteníos, salvo una charra per equí, películes en versión orixinal per allá, una esposición de más d'un mes d'un famosu ensin más vinculación pa col arte espuestu que'l ser afición. Y puntu final.

A eso se dediquen los programadores del Centro Niemeyer, porque pa descubrir l'arte dientro d'Asturies, enseñar al mundiu lo que se fai equí, les capacidaes de los asturianos y de ser puerta de salida d'idegues nun tuvo'l Centru. Los asturianos qu'intervinieron nes actividaes fueron d'una forma puntutal, de refilón y con nome yá fechu; nun fuera nunca un apueste pa dar a conocer coses y esperiencies nueves feches equí. Pa eso nun ta'l Niemeyer, pesie a que los sos estatutos déxenlo bien claro. Sí esiste la estaya Panorama Astur, onde s'invita a los artistes asturianos a presentar les sos propuestes a pasar un esamen d'escelencia, mientres que los artistes d'afuera son contrataos, delles veces, solo pol nome. (¿Dalguien vio les semeyes de Jessica Lange? Cuando la traigan d'actriz, entós sí, que pongan les sos semeyes. A esto llámase "esnobismu".) Esti programa ye una vergoña de les de cayer la cara'l suelu. El qu'un centru d'esta categoría, con estos sofitos, nun tenga dellos programadores caleyando Asturies a la gueta d'artistes pelos institutos, les galeríes, los museos, etc. pa complementar -si non centrar les programaciones- les actividaes de referencia, enllenando los espacios vacíos anguaño con arte de creadores autóctonos (a non confundir con tradicionales, que tamién diben poder entrar, por qué non) fala más d'un provincianismu esmolecedor que d'un referente na xestión cultural. Ye la idega de que lo de fuera ye meyor y lo d'aquí, nun val un res. Poro, los asturianos tamos condergaos a deprender de lo que nos traen de fuera y a refugar de lo nuestro, anque dempués vuelva envueltu en papelín de regalu (véase'l casu d'Hugo Fontela, desaniciáu equí hasta que se fizo artistazu en Nueva York).

Una idega solo de lo fácil que diba ser compaxinar dambes coses, lo d'afuera y lo d'equí. Aldericando sobre la llegada de Kevin Spacey (que me paez un buen actor de cine porque, salvo dalgunes pieces breves colgaes en youtube, dalgunes precisamente del estrenu del so "Richard III" nel teatru d'Epidauro, malpenes tengo referencies d'elli como actor teatral, anque nun duldo del so valir, nin muncho menos de la compañía del Old Vic que dirixe) dempués de ver, nel teatru Jovellanos, el "Macbeth" de los xixoneses El Callejón del Gato, falábamos de la falta d'interés del Niemeyer pa colo asturiano. ¿O ye que grupos de teatru y artes escéniques asturianes nun puen tan al altor de teloneros del americanu? ¿Por qué nun se plantegó a los grupos asturianos un ciclu teatral sobre Shakespeare, con diferentes enfoques, diferentes medios y diferentes intereses pa mostrar al públicu avilesín daqué más qu'una clase maxistral: el valir de los actores asturianos? Bueno, nun ye que nun-yos diera, ye que nunca nun se lo plantegaron: ¿cómo va considerase escelente dalgo asturiano? Amás, pa qué se va trabayar cuatro veces si con una propuesta d'españar, el restu queda escaecío. Pero claro, eso nun ye bona xestión. (Si los hosteleros qu'agora se manifiesten pola pérdida del so tesoru-yos desplicaren que tuvo desaprovecháu, igual lo pensaben dos veces a quien apoyar)

Asina que sí, yo apoyo'l Centru Niemeyer. Pero non la xestión que vien faciendo. Non al esnobismu provincianista. Ye tiempu de camudar o qu'acabe pasando lo d'otres propuestes n'Asturies, véase Laboral Teatro. Y si tengo qu'apostar por daquien pa que faiga una xestión granible d'un espaciu cultural, apuesto por Vallaure, direutor del Museo de Bellas Artes de Asturias dende la so fundación hasta va pocos años y que lu upó como centru cultural de referencia de xestión y conteníos dientro y fuera del Estáu.

Y si falla, que seya porque falle otru modelu de xestión: pero que nun se repitan más erros d'esti estilu. Que ye de pena'l complexu d'inferioridá que tamos ufiertando los asturianos al mundiu. N'eso sí somos referencia.

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