27 feb 2016

Xeometría polisentimental d'un cuadráu antisistema

Ún, que tien lleío y sintío dalguna cosuca y, a veces, alcuérdase d'ello, asocia ciertes idegues. Tengo metía na cabeza la nueva canción de Fangoria, "Geometría sentimental". (La verdá ye que suena como les canciones de los pegamoides que más se recuerden d'Alaska y préstame)

Y alcordéme d'un novela que lleera va veinte años, una de les primeres noveles de ciencia ficción, titulada "Flatland, romance of many dimensions" (Yo atopela en casteyán como "Planilandia: Una novela de muchas dimensiones"), del matemáticu y teolólogu británicu Edwin Abbott Abbott, publicada en 1884.


Claro, con dieciséis años, aquello yera una fricada másima: un cuadráu de la bidimensional Planilandia, visita la unidimensional Llinialandia ensin conseguir que'l so rei crea qu'esisten más dimensiones, recibe la visita d'una tridimensional esfera (que nun compende hasta que nun visita'l so mundu) y suaña cola vida autocomplaciente del puntu, únicu habitante de Puntilandia.

Pero, col pasu los años, ún dase cuenta de que la novela yera una crítica plasmante de la sociedá victoriana. Y, si nun mos quedamos nun puntillosu análisis, podemos estrapolala a la sociedá actual.

Y, asina, podemos atopar na estaya inferior a les muyeres de Planilandia, que son simples llinies, ensin otru cometíu que'l de xenerar nuevos seres xeométricos, como los triángulos isósceles, les figueres más numberoses, que representen el estatus más baxu, el proletariu y la carne de cañón bélica, que son más xabaces cuanto más apuntaos seyan los ángulos y que tienen poca cohesión interna, gracies a que les elites sofiten les puxes internes. Perriba tan los artesanos y comerciantes triángulos equiláteros y los cuadraos y pentágonos, que representen les profesiones lliberales. Finalmente, los polígonos son aquelles figures con tantos o más llaos que los hexágonos, y que formen les clases dominantes, siendo más influyentes cuantos más llaos tengan. Hasta llegar al gran jefe supremu: el círculu, perfeutu na so perfeición insuperable.

Nun se puen negar los paralelismos ente esta sociedá imaxinaria y la realidá social del sieglu XXI. Más tovía cuando tanto una como la otra refuguen de les irregularidaes, d'aquellos individuos que nun puen ser clasificaos dientro d'una estaya social concreta y que, por ello, escápense al sistema: son los polígonos irregulares en Planilandia y los antisistema del Capitalismu. A ellos, enciérraselos, sepártaselos de la sociedá pa que nun lluchen a la so contra, son entendíos como seres problemáticos y, por supuesto, como peligros sociales.

Pero son ellos quienes consiguieron llevar p'alantre la Revolución Cromática nel país imaxináu por Abbott, faciendo que les figures xeométriques acolumbraren los colores y quisieren usalos pa guetar una igualdá social, más p'allá de les aristes y los llaos, ente homes y muyeres. Pero un triángulu isósceles que violó a una muyer-llinia fue asociáu pola prensa del réximen al llíder revolucionariu cromatísticu, un círculu irregular a quien se-y permitiere la vida tres el nacimientu, y perdió'l favor del granible y decisivu coleutivu femenín. La masa dexó domase.

Inevitablemente, Cuadráu acabará la so vida nuna prisión por corromper los cimientos de la sociedá fonderamente estratificada de Planilandia. Cual titireru. Paez sinu de cualisquier sociedá, hasta de les ficticies, que'l perfeutu d'enriba quede nel so sitiu énte la incapacidá del irregular por motivar una revoluciónque camude la plácida inmovilidá del polígonu regular, que prefier quedase en casa sintiendo a cuatro pentágonos contar cómo se relaiciones ente sí un dodecaedru folclóricu y un deportista de quince llaos.

Ná que nun sepamos yá, nin que nos cante Alaska nel so nuevu cenciellu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario