22 mar 2016

De llibertaes y privilexos


Dempués de que los argumentos d'índole social, llingüísticu, políticu y cultural contra la oficialidá del idioma asturianu quedaren francíos pola lóxica aplastante de que los Drechos han respetase en sociedá, atalántase un nuevu requexu pa caltener el paradigma del privilexu: "los drechos amenacen la nuestra llibertá". 

Yá nun son los drechos los garantes de la llibertá del individuu dientro de la sociedá, como reza'l Preámbulu de la Declaración Universal de los Drechos Humanos:
"Considerando que la llibertad, la xusticia y la paz nel mundo tienen por base'l reconocimientu de la dignidá intrínseca y de los drechos iguales e inalienables de tolos miembros de la familia humana...
"Considerando esencial que los drechos humanos seyan protexíos por un réximen de Derecho, a fin de que l'homre nun se vea emburriáu al recursu supremu de la rebelión contra la tiranía y la opresión..."
Non. Agora los drechos francen les llibertaes, como defiende un abogáu, Javier Jové. Y como espeya "El Comercio".

Bien ye cierto qu'esti adalid de les llibertaes nun dulda en insultar impunemente a quien defiende los sos drechos fundamentales y pon en tela xuiciu los privilexos qu'él considera indespensables. Un exemplu: dende la so élfica posición, afila tovía más les sos oreyines y denomina "orcos bablistas" a quienes lluchen pola igualdá de drechos llingüísticos; dende la so morcillesca, por repetitiva, postura, noma "butifarros" a los catalanes...

Eso sí, que quede claro que los fanáticos son los demás, que nun lu lleguen a entender polos sos prexuicios ideolóxicos (los d'ellos, claro, que nun permiten entender los de so):

Bueno. L'artículu en sí ye cenciellu d'entender: trátase de la defensa d'una serie de privilexos elitistes, qu'entiende peligrar ente'l fechu de que tolos prexuicios que los sofiten, como toles mentes bienpensantes de la sociedá asturiana que los prumalgaren (véase Alarcos, Mercedes Fernández, Lastra, Bueno...) van siendo derrotaos por un argumentariu sólidu sofitáu na Declaración de los Drechos Humanos. Entós, hai que dir escontra los Drechos y en favor d'una supuesta llibertá individual, anque más bien había ser entendida como particular, porque namái cuenta la de so: que'l restu nun seya llibre nun va con él, porque la desigualdá social ye'l fundamentu del artículu. Recordemos que Javier Jové ye lliberal, non llibertariu, asina que la másima ácrata de que "toos somos diferentes, toos somos equivalentes" queda obsoleta pol conceutu jovianu "si pienses como yo, sedrás llibre y, sinón, un orcu prexuiciosu".

Evidentemente, voi a respondé-y encerrizándome na Declaración Universal de los Drechos Humanos, códigu que siento de mayor autoridá que cualisquier otru. Pa que quede claru que'l drechu de los asturianos, de cualisquier persona, a espresase n'asturianu nun ye un inventu nuevu, sinón un drechu humanu básicu y una llibertá fundamental.
Artículu 1.- Tolos seres humanos nacen llibres e iguales en dignidá y drechos y, dotaos como tan de razón y conciencia, han comportase fraternalmente los unos colos otros.
Si los drechos francen la nuestra llibertá, sedrá porque esa llibertá ye particular, non universal; esto ye, un privilexu. Nun permitir que delles persones desendolquen en llibertá los sos drechos, argumentando qu'estos van a la contra de los sos intereses personales, ye too menos fraternal.
Artículu 2.- Toa persona tien tolos drechos y llibertaes proclamaos nesta Declaración, ensin distinción de raza, color, sexu, idioma, relixón, opinión política o de cualaquier otra índole, orixen nacional o social, posición económica, nacimientu o culaquier otra condición. Amás, nun se va faer distinción dalguna fundada na condición política, xurídica o internacional del país o territoriu d'onde dependa xurisdiccionalmente una persona, tanto si ye un país independiente, como si ye un territoriu baxo l'aministración fiudiciara, non autónomu o sometíu a calaquier otra llimitación de soberanía.
Los Drechos sirvan pal esfrute de toos, lo que quier dicir que cualaquier persona ta na llibertá de faer usu o non d'ellos. Un Drechu Humanu ye'l fundamentu pa la convivencia en llibertá dientro de la sociedá. De la mesma forma que se tien drechu al votu y votase o non ensin inxerencia y coerción dalguna. l'individuu ha poder escoyer espresase n'asturianu, si asina lo deseya, en cualisquier ámbitu de la so vida, tanto particular como social, ensin dengún tipu d'inxerencia o coerción social. 
Artículu 3.- Tou individuu tien drechu a la vida, a la llibertá y a la seguridá de la so persona.
Lo que nun ye un fechu de llibertá ye que se vea obligáu a espresase nuna llingua que nun quier. Anguaño, n'Asturies, la llexislación obliga a conocer el casteyán y, como les alministraciones nun apurren calces pa que s'espresen n'asturianu, los asturfalantes sufren amenorgamientu al recibir los servicios públicos. Esto ye, incúmplensen l'artículu 2, porque sí hai distinción en cuantes al idioma esfrutar de tolos drechos y llibertaes y l'artículu 3, porque, como individuu, nun pue espresase en tolos ámbitos de la vida como quier.
Artículu 5.- Naide nun va ser sometíu a tortures, nin a penes o tratos crueles, inhumanos o degradantes.
Yo nun soi un orcu. Déxolo claro nesti puntu.
Artículu 7.- Toos son iguales énte la Llei y tienen, ensin distinción, drechu a igual proteición de la Llei. Toos tienen drechu a igual proteición contra toa discriminación qu'infrinxa esta Declaración y contra toa provocación a tal discriminación.
Los asturfalantes, pol fechu d'escoyer un idioma pa vivir, alcontrámonos somorguiaos por una Alministración que nun reconoz como válidos los nuestros drechos. Esa Alministración nun fai lo suficiente pa que los nuestros Drechos Humanos seyan reconocíos y pa que podamos vivir en llibertá xunto con aquellos qu'escoyeron otru idioma amparáu pol Estáu. Y tampoco nun mos defiende de les provocaciones que se nos faen dende'l grupu social privilexáu. (Vuelvo a repetir que yo no soi un orcu) Esto avérase al siguiente artículu a analizar:
Artículu 12.- Naide nun va ser oxetu d'inxerencies na so vida privada, la so familia, el so domiciliu o la so correspondencia, nin d'ataques a la so honra o la so reputación. Toa persona tien el drechu a la proteición de la llei contra tales inxerencies o ataques.
(Tamién ye inxerencia que los nomes de les llocalidaes tengan un topónimu non tradicional y que l'usu del tradicional nun seya xeneralizáu)

Artículu 19.- Tou individuu tien drechu a la llibertá d'opinión y d'espresión; esti drechu inclúi el de nun ser molestáu a causa de les sos opiniones, el d'investigar y recibir informaciones y opiniones, y el de difundiles, ensin llimitación de fronteres, por cualisquier mediu d'espresión.
Los asturfalantes tenemos el drechu pa espresanos n'asturianu, too aquello que queramos dicir; y el drechu a espardelo n'asturianu; y al d'investigar n'asturianu; y al de recibir información n'asturianu. Porque l'asturianu ye la llingua de Cultura pa los asturfalantes.

Esti artículu préstame especialmente, porque da na llinia de flotación al argumentu aquel de que l'asturianu ye una llingua d'andar per casa, que nun ye de cultura. (Siempre me fizo gracia la ignorancia supina de la elite cultural asturiana cuando defendía que la "Vía Láctea" castellana, tan cultista ella, había ser tornada al bable como "Camín de Llechi", dalgo que-yos causaba una risa granible, al esacaecer que la fórmula inglesa ye "Milky Way")
Artículu 21.2.- Toa persona tien el drechu d'accesu, en condiciones d'igualdá, a les funciones públiques del so país.
P'acceder a un puestu funcionaral n'Asturies (y n'España), l'asturfalante ha de desprendese del so idioma. Y nun me gustararía qu'entendieren que'l fechu d'usar l'idioma casteyán ye un fechu d'igualdá, porque ye un fechu d'uniformación aculturizadora. La igualdá de condiciones sedría que se permitieren usar toles llingües estatales (y en cualisquier llugar). Lo que s'esperimenta agora ye una situación de privilexu.
Artículu 22.- Toa persona, como miembru de la sociedá, tien drechu a la seguridá social, y a obtener, mediante l'esfuerciu nacional y la cooperación internacional, habida cuenta de la organización y los recursos de cada Está, la satisfaición de los drechos económicos, sociales y culturales, indispensables a la so dignidá y al llibre desendolcu de la so personalidá.
Paez mentira, viendo l'argumentación de Jové, qu'un drechu mire pal "llibre desendolcu de la so personalidá". Pero asina ye. El problema atópalu al tener qu'almitar qu'atiende pal desendolcu de la so personalidá y tamién de la del restu. Evidentemente, un rasgu bien bultable de la personalidá del individuu ye l'idioma escoyíu pa vivir. Poro, nun ye de recibu cualaquier torga al asturianu n'Asturies, en virtú de drechos humanos y llibertaes individuales.
Artículu 26. 1. Toa persona tien drechu a la educación. La educación ha ser gratuita, al menos no concerniente a la instrucción elemental y fundamental. La instrucción elemental va ser obligatoria. La instrucción téunica y profesional habrá ser xeneralizada; l'accesu a los estudios superiores va ser igual pa toos, en función de los méritos respeutivos.
Artículu 26. 2. La educación va tener por oxetu el plenu desendolcu de la personalidá humana y el fortalencimientu del respetu a los drechos humanos y les llibertaes fundamentales; va favorecer la comprensión, la tolerancia y la amistá ente toles naciones y los grupos étnicos y relixosos, y va promover el desendolcu de les actividaes de les Naciones Xuníes pal caltenimientu de la paz.
N'ocasiones, escaezse pa que val la educación: pal plenu desendolcu de la personalidá humana y pal fortalecimientu del respetu a los drechos humanos y les llibertaes fundamentales.

¿Quién nun sintió dalguna vez, al falar del asturianu nes escueles, la frase esa de "el bable nun ye útil"? Y dízse ensin que se-y caiga la cara de vergoña al locutor pola ignorancia qu'amosen eses palabres. El deprendimeintu de l'asturianu val pa escoyer qué tipu de persona asturiana se quier ser. Y esa ye una llibertá fundamental que se ve torgada nuna asignatura optativa y maría d'una hora selmanal.

Si dalgo tengo claro ye que la educación actual nun favorez la comprensión a los otros, la tolerancia pa colo diferente y l'amistá pa con quienes son distintos, polos motivos que seyan. Preferimos trabayadores de cualificación media-baxa que se conviertan en mano d'obra barato, a persones capaces de decidir qué quieren ser. 
Artículu 26. 3. Los padres van tener drechu preferente a escoyer el tipu d'educación qu'habrá dase a los sos fíos.
Esto tamién se refier al idioma vehicular col que han ser escolarizaos. Asina, los asturfalantes, y tolos padres qu'asina lo quieran, habríen vese correspondíos nel so deseyu d'escolarizar a la so reciella n'asturianu como llingua vehicular de la instrucción elemental y fundamental. Y esta correspondencia habría ser gratuita, como se diz nel artículu 26.1. Por contra, tolos años vemos cómo la Conseyería d'Educación pon torgues pa establecer clases de l'asignatura d'asturianu, disculpándose na baxa ratio. 
Artículu 28. Toa persona tien drechu a que s'establezca un orden social y internacional onde los drechos y les llibertaes proclamaos nesta Declaración se faigan plenamente efeutivos.
Y equí entra en xuegu la implantación d'una llei d'oficialidá, onde s'estipulen les articulaciones alministratives necesaries pa que cuide pola equivalencia de les persones n'Asturies, llibrándoles de les torgues llingüístiques. La oficialidá sedría parte d'esi orden social onde los asturianos algamaríen la llibertá de poder espresase nel so idioma llariegu en tolos ámbitos de la vida pública; llibertá de la qu'anguaño carecen al nun poder comunicase n'asturianu cola alministración en toles estayes de la mesma, al tener que soportar les inxerencies de funcionarios y emplegaos públicos que puen negase a atendelos por dirixise a ellos nun idioma pal que nun tan capacitaos a ufrir el serviciu, al nun poder escolarizar n'asturianu a la so reciella oal tener qu'aguantar, como ciudadanos de segunda categoría que son, cualquier tipu d'humillación, insultu, calumnia o vexación pol meru fechu d'usar un idioma minorizáu.
Artículu 29. 1. Toa persona tien deberes respeutu a la comunidá, puesto que namái nella pue desendolcar llibre y plenamente la so personalidá.
Artículu 29. 2. Nel exerciciu de los drechos y nel esfrute de les sos llibertaes, toa persona tará suxeta, namáis, a les llimitaciones establecíes pola llei col únicu fin d'asegurar el reconocimientu y el respetu de los drechos y llibertaes de los demás, y de satisfaer les xustes desexencies de la moral, del orden públicu y del bienestar xeneral nuna sociedá democrática.
Que quede con esto claro que los drechos nun son llímite a denguna llibertá indivudal. Los drechos son los garantes de les llibertaes fundamentales, los instrumentos onde s'articulen y onde puen atopase cuando l'individuu vive en sociedá. Diferente ye entender, nuna interpretación tendenciosa y interesada, que les llibertaes vayan más p'allá del respetu a los drechos y les llibertaes de los demás. A eso conocémoslo como privilexu. Y por más que la antigua Prima Nocte, fuera conocía como "Drechu de pernada", yera un privilexu que somorguiaba a buena parte de la población, non un drechu universal. Y la so abolición valió pa faer una sociedá d'individuos más llibres.
Artículu 30. Ná nesta Declaración va poder interpretase nel sintíu de que confiere drechu dalgún al Estáu, a un grupu o a una persona, pa emprender o desendolcar actividaes o realizar actos tendentes a la supresión de cualaquier de los drechos y llibertaes proclamaos nesta Declaración.
Porque dengún drechu universal torga otru drechu universal, de la mesma forma qu'una llibertá fundamental nun torga denguna llibertá fundamental, sinón que toes se complementen pa establecer una sociedá ensin somorguiamientos d'individuos o coleutivos. 

Y porque nin l'Estáu español, nin el Principáu d'Asturies, nin "El comercio", nin el señor Jové tienen drechu dengún pa torgame los míos drechos humanos nin les míes llibertaes fundamentales, nun pienso callar énte dengún tipu d'argumentación falaz, como la que toi denunciando nesti artículu. Colos míos drechos nun almito xuegos. Yá ta bien.

No hay comentarios:

Publicar un comentario