24 feb 2016

El paradigma de los monos y los asturfalantes


El términu "paradigma" naz de la Gramática, pa refirise a les conseyes de les fábules y paráboles, treslladándose a la Llingüística, pa significar una clase d'elementos paecíos que van formar una unidá. Nel mundu científicu, esos paradigmes son puestos continuamente a prueba y namái aquellos que se manifiesten como braeros, caltienen vixencia. 

Pero pal restu de campos, los paradigmes nun vuelven ser desaminaos, polo que'l términu llega a la Socioloxía como'l conceutu articuláu comúnmente anguaño: los paradigmes son idegues, pensamientos y creencies aceutaes como braeres o falses ensin poneles a prueba por un análisis nuevu dempués de ser asimilaes. Superen el conceutu de prexuiciu, que ye daqué personal, pa trescalar dafechu na sociedá.

Atopé esti vidiu na rede, bien afayaízu pa desplicar cómo se crea un paradigma.

Unos investigadores ponén-yos a unos moninos una riestra bananes enriba d'una escalera. Cuando sube ún a pola comida, los investigadores échen-yos al restu agua frío. Dempués de repetíes vegaes, los monos que queden embaxo van calándose hasta los güesos, polo que, llegáu un momentu, impiden qu'ún d'ellos suba la escalera. Dan-y una cuera pa nun acabar ellos moyaos. El casu ye que, al final, dengún de los monos s'atreve a subir poles bananes, por miéu a la tumiza. Los investigadores cambien a un monu por otru nuevu, que, como nun sabe del castigu pa los que queden embaxu, sube a la escalera a pol alimentu; pero, enantes de que llegue arriba, el restu los monos échense enriba d'él y péguen-y. Nun volverá a intentalo. Nun sabe por qué-y pegaron, pero nun va volver faelo. Repiten los cambios hasta que yá nun queda dengún de los monos primeros y son toos nuevos. Gracies a les palices, dengún va subir a la escalera. Y eso que dengún recibió'l bañu con agua frío. Y eso, anque les bananes son el so alimentu natural.

Paezme qu'esti paradigma ye bien estensible al casu del idioma asturianu n'Asturies. Camudemos monos por asturfalantes qu'abandonen l'idioma pol casteyán y cabronazos que-yos echen chorretazos d'agua frío y consienten tumices a los monos, por cabronazos qu'imponen dende'l poder el casteyán y consienten tumices a los asturfalantes... y el resultáu ye l'autoodiu, el despreciu pola toponimia tradicional y la validez social de los prexuicios y les violaciones de drechos humanos.

Son sieglos d'adoctrinamientu dende un Poder impuestu dende afuera:

  • redaición de partides de bautismu nun idioma que nun ye'l del pueblu, que fai que los nomes que los pas ponen a los críos queden en nomatos énte la llei; 
  • camudamientos nos rexistros oficiales de los vezos consuetudinarios y de los nomes de llugar tradicionales por otros, direutamente inventaos pol escribanu de turnu, que s'adauten meyor a la so forma d'espresase, pesie a que nun coincidan colos usaos na vida diaria, pero que val pa que los llariegos nun puean recurrir a la Llei, porque nun s'entiende; 
  • rectificación (de toles formes posibles pa rectificar) de los vocablos falaos polos escolinos nes escueles hasta que coincidan con una llingua que nun falen, pero que ye la usada pa ufri-yos una educación de mínimos que los caltenga obedientes y cristianaos; 
  • caltenimientu d'un distanciamientu interesáu ente la llingua de les clases privilexaes qu'ostenten el poder, la tierra, la Llei y la Cultura del so llau y el farfullu/forma particular d'espresase de la comunidá nativa que val pa comunicase col vecín más prósimu, pa creyar dalguna forma d'espresión floclórica y, malamente, pa falar con Dios; 
  • espardimientu de la diglosia ente la llingua culta del Poder y la fala dialeutal y multidixebrada dún pueblu llanu qu'ha de camudar a la primera llingua pa dirixise a los privilexaos y a les alministraciones que los controlen;
  • creyación de tou un repertoriu de prexuicios destinaos a avergoñar a los asturfalantes y almitíos na sociedá como válidos y incontestables;
  • sublimación d'una política real de separtación llingüística nes instituciones alministratives del territoriu, sofitada polos partíos políticos mayoritarios, que son centraliegos. y por dellos grupos de poder y destináu al amenorgamientu social de quienes quieran falar asturianu en cualisquier ámbitu social.
Son puntos básicos en tou procesu colonizador, véase n'El Cabu holandés, la Nueva España casteyana, el Canadá británicu o l'África Occidental francesa. Tamién pasó n'España, n'aquellos territorios onde la llingua l'imperiu tuvo qu'acarase a un idioma llariegu. Pero la baxa intensidá de la presencia casteyana n'Asturies, sofitáu nel escasu beneficiu que podía ufrir el Principáu pa los intereses de la Corona, más p'allá de la madera de Somiedu, fizo que'l procesu caltuviérase hasta agora.

Los asturianos de bien, escandalícense porque haya xente que quiera vivir n'asturianu, defendiendo un Poder que desconocen, pero que los desprecia tanto como a la minoría a la que desprecien y aisllen ellos. Nun s'alcuerden de los chorrazos d'agua frío nin de les tumices, porque tán aculturizaos nuna sociedá, la española, a la qu'intenten comprender y abrazar, pero que nun repara nellos nin cinco minutos a la selmana nos telediarios. 

Pero tampoco van dexar qu'esa minoría despreciable algame una banana qu'ellos nun tienen intención de garrar, por miéu a perder nun saben bien qué. Non. Pa eso tán ellos, con Javier Fernández, Mercedes Fernández y Lastra a la tiesta, pa garrar a cualisquier monu que se quiera subir a una escalera y da-y una tumiza con una banderina d'España, que tienen preparada pa cuando'l Príncipe d'Asturies (que yá ye Rei) venga n'ochobre a pasase per Uviéu pa comprobar que la cuna d'España, y el so paradigma, siguen n'orden.

¿O equivócome?

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