9 ene 2013

La casa pol teyáu





Llevo munchu tiempu viendo como esta "democracia" va quedando nuna cadarma nominal que mui poco tien que ver colos valores etimolóxicos del términu: gobiernu del pueblu. La capacidá de decisión d'un ciudadanu nesti estáu ye mínima. Cierto que la posibilidá de presentase a unes elecciones ye llibre a tolos que cumplan unos requisitos mínimos, pero les estructures electorales son tan zarraes, que la voz del pueblu solo queda espeyada fuera de los calces sistémicos.Y tovía se tan zarrando más.


Dempués de munches negociaciones, paez qu'el día 15 de xineru, PP y PSOE van llegar a roblar el primer pactu d'Estáu de la era Rajoy: la nueva Llei de Bases de Réximen Llocal. Les grandes cabeceres estatales abríen col populismu d'una midía que llimitará'l salariu de los alcaldes de les ciudaes más importantes. Embaxu esi espíritu d'austeridá, apaecía tamién la midía de la supresión de les mancomunidaes, aplaudía pola mayor parte de los mamporreros mediáticos y polos siguidores de la doctrina "menos políticos, meyor xestión". Pero naide facía la llecura de lo que braeramente supón: más centralismu, menos capacidá pa les persones pa mirar polos sos drechos.

La hipótesis onde se sofita esti movimientu ye cenciella: cuantes menos alministraciones públiques, menos políticos, asesores, cargos públicos y funcionarios hai que sustentar, menos burocracia y, sobre too, menos duplicidaes; entós, ná meyor que suprimir instituciones y emponderar a unes poques con tolos servicios.

A simple vista, paez una política efeutiva. Mirao con detenimientu, ye un discursu simplemente efeutista, que nun entra realmente a tocar los problemes de raigón (la radicalidá que ta tan mal vista nestos tiempos). En vez de reestrucutrar, búscase cortalo too ensin estudiar en profundidá lo que se trata, como si too fuera lo mesmo, faciendo repartos a lo Conferencia de Berlín que queden con precioses llinies rectes enriba'l papel, pero que ponen más torgues tovía a les persones qu'han de vivir día a día estes midíes.

Ensin embargo, España ye un país de fatos y de vagos. De fatos, porque se nos engaña a la primera. Y de vagos, porque tol mundiu aceuta ensin rechistar esi engañu, cuando estos nun tienen que ver direutamente col so bolsiellu (más tovía cuando paez que ye bueno pal bolsiellu). La idega de que "yo soi apolíticu y que me lo den fecho too, que pa eso lo cobren", triunfa. Cuando les reformes que somorguien a ún danse seliquino, bien untaes en vaselina fresquino pa que nun roce y coles pallabrines melgueres sosurraes al oyíu polos politiquinos guais, reformistes y/o modernos y guapos a lo Cantó o a lo Cayo Lara (sobre gustos...), entren ensin dificultá. Y meyor tovía cuando vienen acompañaes de reformes dures que sí nos toquen el bolsiellu direutamente. Ná meyor que la subida del IVA pa tapar que nos ficieron esclavos.

Gracies a too ello, la hipótesis de la reducción d'instituciones en favor del bien públicu ta triunfando descomanadamente y yá ta dando los sos frutos.

Fai unos años, cuando la última etapa del gobiernu de Zapatero, aprobóse una midía que condenaba la democracia abierta a la muerte: la supresión de los conceyos abiertos, onde la xente de los municipios más pequeños de 300 habitantes podíen establecer les sos normes de forma direuta, ensin intervencionismu de partíu dalu. Pasóse a una municipalidá de tres conceyales profesionales, ún de los cuales habría ser l'alcalde, entendiendo que la dedicación esclusiva yera más rentable pal grupu qu'el grupu mesmu. La midía fue recibida con entusiasmu por tolos partíos congresuales del momentu. Suponía l'adiós de cualisquier tipu de democracia direuta n'España, pero diba dar puestinos y perres d'onde antes nun se podíen sacar.

Dempués, apaeció la teoría de la unificación de municipios. Si los conceyos son pequeños, nun son quien p'afrontar los gastos que conlleven los servicios que tienen que prestar. En vez d'apostase pola formación de mancomunidaes que los xestionasen conxuntamente y compartir empleaos y empreses municipales, entendióse que menguar el númberu de conceyos yera la solución. Esti país de fatos sabe restar y sabe que si tienes dos y te quiten ún, queda ún; pero escaez que si ente dos sumen 500 y se xunten, siguen sumando 500. La xunión sistemática de municipios nun creya un municipiu grande con meyores servicios, sinon un municipiu desestructuráu, colos servicios centralizaos nuna capital (lo que provocará una emigración a la cabecera) o repartíos en delles cabeceres (lo que implicará la mobilidá forzosa de les persones qu'enantes teníen l'accesu cercanu) o, finalmente, una multiplicidá na xestión por ufiertase too en dellos centros (polo que solo s'aforrará n'identidá). La esistencia de los conceyos nun ye caprichu (al menos n'Asturies); la historia de munchos d'ellos fala de la llucha del pueblu polos sos drechos y l'esfuerzu que supuso algamalos. Pero les identidaes culturales (y más n'Asturies) tienen mala prensa y triunfen les burocracies fates. Les xuniones han dase solamente cuando seya por consensu ente municipios, non por sistema, y una vez agotaes toles fórmules posibles de xestión conxunta.

(EQUO Avilés, defensora d'estes midíes, caltuvo conmigo una conversación pol twitter onde me dicía que la xunión de conceyos yera la rempuesta a una reivindicación ciudadana de 30 años -anque esto fuera dalgo infundao y discurrío por EQUO Avilés-, y que nun atentaba contra les identidaes culturales, porque estes calteníense nes parroquies rurales) El siguiente pasu fue l'afogamientu de les parroquies rurales. Como son entidaes non gubernamentales y ensin ánimu de lucru, nun son consideraes entidaes alministratives (anque la llexislación asturiana considerales instituciones de xestión). Amás, son asociatives, polo que los sos representantes son escoyíos por votación direuta y han rendir cuentes a la asamblea. Fieden a democracia direuta y, claro, molesten. Asina que les partides públiques van reducise si nun camuda'l modelu de xestión p'hacia una profesionalización de los responsables, dalgo que, como espuse más enriba, nun se pue faer pola propia cadarma estatutaria de les parroquies. Toca desapaecer, pero por asfixia. 

Quitando parroquies, desapaeciendo les mancomunidaes y creyando macro-conceyos, les persones queden desaveraes de la toma de decisiones dafechu (anque yá lo taben pol sistema democráticu de representación partidista, agora l'abilsu ye físicu). La siguiente estaya ye l'autonomía. Y nel Principáu d'Asturies, esta autonomía ta mui enferma: sofitáu'l Gobiernu nun partíu como UPyD que quier la so desapaición, siendo'l partíu gobernante sumamente centraliegu y teniendo al so presidente preocupáu por "faer España dende Asturies", con una oposición de dreches españolistes, y intervenida económicamente pola alministración central dende que s'aceutara el Fondo de Liquidez Autonómica. La tema "autonomía" da pa falar muncho, pero nun ye l'alministración más afayaíza pal ciudadanu asturianu, nin de lloñe.

Ún de los refranes más escaecíos, gracies a la burbuya inmobiliaria, ye aquel que diz que "nun se pue escomenzar la casa pol teyáu". Tampoco se pue sofitar el teyáu ensin cimientos. Y el cimientu de la democracia ye la xente. Esto tien qu'esbarrumbase, yá.

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