11 abr 2011

Teatru nacional asturianu


Cayó nes mios manes l'artículu ¿Un teatru nacional asturianu? de Lluis Antón González, espublizáu na revista "La ratonera" de setiembre del 2002, qu'alderica sobre'l teatru nacional asturianu. Fai un recorríu pola hestoria del teatru n'asturianu dende Marirreguera, poles idegues de profesionalización del gran Pedro Granda,-actor llangreanu del sieglu XIX-, pol intentu del pincipiu del XX, pol Surdimientu de los 70 y pol rescate del monólogu asturianu d'anguaño. Siendo ñegativu al respeutu, acaba apuntando una serie de condiciones pa la creyación del mesmu.

Llega a les míos manes nuna selmana onde tamién llegaron les conclusiones d'un alderique sobre la tema (específicamente, trataba del monólogu), que vienen coincidir na necesidá de cumplir eses mesmes condiciones. En resumen, pues dalgunes idegues densendólquense en varios puntos, González fala de la necesidá d'un mayor apoyu instititucional, sofitu d'una escuela (supongo que teatral) asturiana averada a la realidá cultural del pueblu y a les nueves téuniques y tendencies creatives, mayor interrelación entre grupos y compañíes, usu del asturianu en toles estayes, profesionales que vinculen el ser asturianu col universal y que nun tengan les mires na emigración y, en definitiva, un teatru asturianu que gane l'apoyu'l públicu.

Entiendo que yeren solo unos apuntes, porque'l testu ye mui reduccionista respeuto a los problemas que sufre'l teatru n'Asturies, nun solo l'asturianu. Nin denuncia los prexuicios esistentes nesti mundillu (incluso los recalca, al desmarcar a les clares la idega de teatru asturianu contra'l costumista y nin siquiera citar la Compañía Asturiana de Comedias, anque lu reconoza como primer intentu de creyación de teatru nacional, al nomar autores y actores de la mesma al falar del intentu de Melás, Pría y Verde, ente otros). Nin ye realista coles condiciones sociales de la xente involucrada col teatru n'Asturies al pidir compromisos ensin cimentalos con idegues válides que solucionen los problemes (por exemplu, los pocos profesionales viven d'ello, nun d'aire, como pa dexar pasar ufiertes).

Pero'l mayor erru vien de querer sofitar esti tipu de teatru nel apoyu institucional. La idega ye que los poderes públicos sovencionen la publicación de testos, grupos de teatru, escenarios, propuestes teatrales ya escéniques y creen escenarios onde representar. Esto, yá se bien faciendo, pero pídese una mayor implicación. Más perres, supongo. Paez que la xente nun s'acaba d'enterar qu'esti tipu de teatru, el sovencionáu, dexa de ser independiente, na midía en que recibe l'apoyu d'unos gobiernos que respuenden a unes inquietudes específiques que, llexitimaes nel númebru de votos, intenten reforciase coles perres de les sovenciones. N'otres pallabres: el políticu busca los réditos ellí onde puea y sofitará les sos idegues y les de los sos averaos, porque eso ye lo que quier la xente que lu escoyó. Pensar que n'Asturies d'anguaño, les instituciones van sofitar un teatru de reivindicación nacional asturiana ye, cuando menos, d'un buenismu ablucante.

Dende dientro, ensin perres, ensin escenarios y promotores privaos, ensin públicu averáu, ensin repercusión nos medios de comunicación, calteniendo prexuicios y ensin componentes comprometíos dafechu, un teatru nacional asturianu ye imposible.

Índa más complicada ye la visión dende fuera. N'Asturies, la cultura teatral ye mui probe, como la cultural xeneral, frutu de desaniciar unes raíces propies dende onde espardise pa comprender les demás. Nesti árbol esbarrumbáu, que s'empodrez, surde mofu de tou tipu ya orixe, que medra un poco, parásitu, ufiertando conteníu pero non sustentu, nin pa elli mesmu siquier. El fracasu de Laboral Escena fala d'ello. Y predigo'l del Centru Niemeyer porque carez de les mesmes circunstancies: el puxu cegaratu de les instituciones escoyíes pol pueblu cegáu. Amás, l'espectador de teatru tipu ye una paisana de más de 50 años de poder adquisitivu mediu que va, principalmente, a pasalo bien cola obra, nun a comese la cabeza. Falai de "nación asturiana" y pensará, na mayor parte les veces, que yes un infiltráu d'ETA.

La cuestión tien difícil solución. Pueo apuntar delles idegues (cooperatives de producción teatral, rebaxa del caché pa empresarios que favorezcan la creyación d'una rede de sales privaes ya independientes, búsqueda d'escenarios y propuestes situacionales alternatives, revisión de la idega "teatru costumista/teatru de baxa calidá"...) pero diben ser solo parches porque la xente del teatru nesti país (y ye mal de munchos, pal mío desconsuelu), sigue esperando que l'ayuda caiga del cielu, en forma sovención.

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