15 feb 2013

La llei del embudu


Recién salidino del conseyu ministros, como si d'ún de los meteoritos qu'amenacen con cayer o, direutamente, cayen sobre nos, surde un nuevu recorte de los drechos civiles nel Estáu español. Lo malo ye qu'esti recorte va ser bien recibíu por una plebe ciudadana que, cual ciudadanu llatín de la dómina romana, piensa que tovía tien nes manes el destin del imperiu.

Trátase d'una reforma de les instituciones alministratives municipales onde, por un lláu, se llenden de competencies y, por otru, s'estipula la remuneración de los ediles.

Anque tovía nun conozco con detenimientu'l plan (porque esti puntu concretu pasara de puntiyes pelos informativos), yo nun veo con malos güeyos que les competencies municipales queden puestes de manifiestu. Nun va suponer un retrocesu significativu y sí, pol contrariu, va significar un toque d'atención a les alministraciones superiores que delegaben nos conceyos competencies que yeren de so. Un casu claru sedríen los servicios sociales n'Asturies, y concretamente, la puesta en marcha de la llei de dependencia: derivaos los casos dende los conceyos al Principáu, esti decidía sobre la so aprobación y les condiciones, pa delegar nos conceyos el tratu al dependiente; nel casu d'ayuntamientos pequeños, onde los servicios sociales nun podíen ser del too cubiertos, los dependientes quedaben al debalu, lo que suponía un aforru pa les cuentes principiegues, que se llimpiaba les manes ente la responsabilidá creyada a los ayuntamientos. Espero qu'esta delimitación igüe esti tipu de desigualdaes.

Por embargu, l'otru puntu ye un perclaru retrocesu nos drechos y llibertaes civiles. Ún de munchos, dende que se decidiera acabar colos conceyos abiertos, únicu exemplu de democracia direuta n'esi Estáu. Y esto ye porque se fraya la llibertá d'accesu a les instituciones polítiques más averaes al ciudadanu, les de la toma direuta de decisiones que más se corresponden cola so individualidá. Desplícome.

Ún de los mayores llogros de la socialdemocracia y que ficieron que les democracies europees pudieren nomase "Estaos de drechu" ye, precisamente, la remuneración de los cargos públicos electos. Por un lláu, propiciábase qu'aquelles persones que taben más preparaes non optaren por desempeñar el so papel bayurosu en beneficiu priváu, sinon pol bien de tola sociedá. Por otru, permitía qu'aquelles persones con ingresos baxos pudieren desentendese de la manutención de so y de la so familia pa defender los drechos y les inquietudes de los sos compañeros de clase. Que los cargos públicos cobren ye una necesidá democrática que defiende'l llibre accesu a les instituciones, independientemente del estatus económicu.

Pero ye que, amás, el recorte nun se produz nin en tolos conceyos nin pa tolos puestos de la mesma forma. Los ayuntamientos más grandes ven llendaos los sueldos de los ediles, pero non suprimíos, quedando la remuneración de los alcaldes como nunca non mayor que la d'un secretariu d'Estáu. Los de los pequeños, siguirán cobrando, pero muncho menos (imaxino que sigún el númberu d'habitantes). Pola parte de los conceyales, nun cobrarán.

Esto pue vese de dos maneres: cellebrándolo d'una forma populista, a lo 15 M, onde se pidía que los políticos desempeñaren la so función por amor al arte; o d'una forma reflesiva y coherente, llamentándolo. 

Primero, porque los ingresos de los partíos más pequeños, que nun disponen de representación nos parllamentos autonómicos nin estatal, puesto que munchos son de calter llocal ya, incluso, plataformes vecinales, nun van poder sofitase económicamente coles aportaciones de los sos ediles, mientres que los grandes (y equí meto PP, PSOE, FAC, IU y, sobre too, UPyD, que nun tien un solu conceyal n'Asturies) van poder soportar la so estructural llocal gracies a les aportaciones institucionales y del propiu partíu (como hasta agora). Esto supondrá la creyación d'un cártel de partíos que controlarán, definitivamente, la vida consistorial.

Segundo, porque se veta la entrada d'independientes. Si bien el sistema electoral malpenes solo permite, y con munches torgues, la participación nes eleiciones de plataformes d'eleitores a parte de los partíos, estes, ensin cadarma estatutaria definitiva, nun van poder sostenese como los partíos convencionales. La pluralidá qu'ufre la xente independiente a partíos dientro de les instituciones llocales va vese esmolecía pola necesiá d'un sofitu partidariu. Como ta mal visto que nun se vote en bloque, la independencia de los conceyales desapaeció y, poro, tamién se torga la representatividá del pueblu.

Tercero, porque la xente ensin recursos nun va poder faer frente al trabayu a tiempu completu. Los conceyales van ser siempre a tiempu parcial, dexando de la mano del alcalde y del aparatu del partíu nel gobiernu'l trabayu discrecional nel conceyu. Desapaez el trabayu de los conceyales escoyíos democráticamente y apaecerá'l de los asesores escoyíos a déu polos partíos, tan habituales nos ámbitos autonómicos.

Y, por último, volverá'l caciquismu. Pesie a los preseos de tresparencia elleitoral y les buenes intenciones de los partíos (que tovía son solo buenes intenciones), dientro de los conceyos pequeños presentaránse aquelles persones que puean permitise'l cargu, non aquelles que lu merezcan. Amás, pasando a ser un cotu de partíos y non de ciudadanos, los partíos podrán asegurase cuantiosos ingresos extra si permiten qu'estes personalidaes se presenten poles sos siegles. Esto sí que ye un negociu redondu y non los sobres de Bárcenas y copañía.

Como resultáu, les decisiones sedrán espuestes dende enriba por una minoría privilexada y refrendaes cada ciertu tiempu, cuatro años, pol restu de ciudadanos nun sufraxu universal que nun permitirá fácilmente l'accesu a les instituciones. Ye lo que se denomina "llei del embudu", onde cabe tol mundiu, pero solo deciden unos pocos.

Too esto nun ye nuevo: España fue exemplu de caciquismu mientres la Restauración borbónica, cuando se daben unes condiciones institucionales mui paecíes a les actuales. La diferencia ye que nin Cánovas nin Sagasta s'atrevieron a finiquitar los conceyos abiertos del mou que sí lo ficieron Zapatero y Rajoy amguaño. 

Norabona. Tenemos una democracia solo nel nome.

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