Nestos díes de recortes en
drechos humanos y servicios sociales disfrazaos d'esfuercios pol bien común, los
profesionales de la Educación
van convocar un paru d'un día pa protestar y demostrar el so malestar. Bien por
ellos, porque yá tardaben. Pero esti nun ye la tema (polo menos d'esta
entrada). El sistema educativu yá taba mal enantes de los recortes económicos
y, siéntolo, pero buena parte de la culpa tien que recayer nos propios
mayestros y profesores. (Pas, profesores, alumnos, alministradores y
llexisladores son toles pates del sistema y toos tienen la so parte de
responsabilidá pa llegar a esta situación... pero los profesores son los que
tienen que cuidar d'elli pa caltaner la calidá y, sobre too, la congruencia del
mesmu y, nestos últimos años, callaron muncho cuando teníen que falar nuna
mentalidá de funcionariu foína) Espero que me convenzan de que nun ye una
protesta única y esclusivamente pola pérdida de drechos llaborales (que tamién
sedría llexítima, claro tá; pero que se me diba quedar mui curtia).
Llevo un añu dando clases
particulares a un rapaz de dieciséis años que solo tien un oxetivu pa siguir
p'alantre: acabar los estudios d'una vez. Los pas tienen la decisión de ponelu
a trabayar si nun atopa unos estudios de formación profesional pa setiembre
que-y resulten afayaízos. Nun-y callen con que ye'l momentu d'estudiar, que de
mayor va tenelo más difícil y que va arrepentise. Ye más que probatible. Pero
nun camuda d'opinión. ¿Por qué? Ye nidio que-y falten motivaciones.
Tres cursos d'Infantil, seis de
Primaria y cuatro de Secundaria terminen con un guah.e ensin motivación, que
nun-y presta denguna asignatura y, tovía pior, que nun tien más suaños na vida
qu'alcontrar un puestu de trabayu de reponedor que-y caltenga la endorga
caliente y enllena.
Esti rapaz ye tímidu, de los que
mira un escote y se pon coloráu, de los que-y presta salir los sábados colos
collacios a privar y falar de hip hop, de los que tien en tuenti la meyor forma
de comunicación col mundu, de los que, si pue, intenta engañar al mayestru
que-y vien los miércoles pa que-y faiga los deberes. Ye un rapaz normal y
corriente. Y, pesie a que nun vaya dexar l'institutu enantes de tiempu y salga
con too aprobao, ye un completu fracasu del sistema escolar.
Pero tampoco nun m'estraña.
Fai un mes díxome que teníamos que
faer sociales, que tenía un esamen. El profesor, amás de dici-yos a los sos escolinos
lo que teníen que sorrallar en llibru, marcára-yos delles preguntes del testu
pa que, respondiéndoles, tuvieren qué estudiar y nun quedaren tan perdíos.
Les temes yeren el Colonialismu y
la Primera Guerra
Mundial. Y, énte la bayura de fueyes sorrallaes por otru, y como bobu nun ye,
pidióme que-y dixera qué yera lo que podía cayer nel esamen. La verdá ye que me
paeció simpático, porque quinieles d'estes ficimos toos, pero claro, ficíamosles
nosotros mesmos. Asina que-y respondí, pa qu'estudiara más de lo que-y pidía'l
profesor con aquelles entrugues: "Causes y consecuencies". Quedó como taba, claro. Pero díxome qu'ónde les atopaba nel llibru, porque nun había un
títulu al respeutu. Asina qu'aproveché pa dir desplicándo-y les intenciones de
los países europeos pa espardise pol restu'l mundu, qué pasó na Conferencia de
Berlín y cómo fue'l Repartu d'África, les diferencies ente los sistemes
coloniales de les potencies y qué yera un dominiu, una colonia, un protectoráu o una factoría,
qué fueron les Guerres del Opiu y quiénes los bóxers, por qué se montó tan
gorda porque un rapaz serviu matara a un archiduque austriacu y que pasó en
Brest-Litovsk y Versalles.
Una hora de tocapelotismu en
altes dósis, pero que-y valió pa saber qué estudiar, qué yera lo importante y ónde
alcontralo. Munches de les coses que-y dicía, nun taben sorrallaes pol profesor
y quexábase, pero yo dicía-y que si les ponía como complementu, diba sacar
meyor nota. Y tampoco yeren coses complicaes. Por exemplu, una vez que se sabe
que Austria, Alemania y Italia yeren un bandu, nun ye difícil saber que los
llamaben la Triple Entente,
porque lo complicao ye saber los países. Y dióme la razón.
Al siguiente miércoles la má díxome
que-y sacara una foto col móvil al esamen pa enseña-yos a ella y al pa'l 9 y mediu. (Toi seguru de que más del 90% de los profesores asturianos de secundaria d'otres asignatures nun pasaría la mesma prueba)
Esti caberu miércoles, volvió a
lo mesmo. Esamen de Sociales, períodu d'Entreguerres, Revolución rusa, Gran
Depresión estadounidense, Mussolini y Hitler. Más sorrallaos de terceres
persones y más entrugues del llibru. Poro, más causes y más consecuencies.
Pero, esta vez (dempués de decatame
que'l profesor dexare de desplicar/sorrallar la tema del marxismu), al falar del
Crack del 29, de la quiebra los bancos y la falta de créditos, de la subida'l paru
y les hambrunes, solte-y un "¿Suénate a dalgo?", y elli, el hiphoperu
tímidu y ensimismáu en tuenti, respondió: "Ye lo que ta pasando
agora". De la qu'apuntaba en llibru los sitios onde alcontrar estes coses, pa responder dempués les entrugues del llibru,
yo mirábalu con un prestu tremendu: había esperanza nun futuru de xente ensin
estudios pero que piensa por sí mesma.
Al desplicá-y que Mussolini y
Hitler llegaron al poder gracies a un sistema democráticu que camudaron al so albur,
sofitaos polos ricos empresarios y la
Banca y una sistema burocráticu y xudicial afín, controlando
la prensa y criminalizando a los disidentes, soltó: "Ye lo que ta pasando
agora". Mientres facía marques onde
apaecíen toes eses coses, yo quedaba encantáu cola so capacidá d'analisis. Pesie a la so desinformación, ¡hai futuru!
Y, pa finar, cuando-y falé de que
la revolución rusa de febreru nun camudó la realidá zarista, pesie a sofitase
na confianza d'obreros y campesinos, porque a Kerenski nun lu dexaben les
clases oligárquiques, miróme y, énte les míos esperances d'una nueva y acertada
comparanza cola actualidá, constantando esi bucle de que la Historia siempre se
repite y que muncha xente niega dende la comodidá de les sos antegüeyos de pollín,
díxome: "Pero, ¿tengo qu'estudiar a Kerenski? Son munchos nomes y, como yá
saqué un 9 y mediu, nun me fai falta más nota".
De secute, rinxó'l taburete onde
me siento al quedame'l culu cuadráu de desencantu. Miré la hora y llegaba tarde
al teatru (a ver un Brecht inmensu polos rapazos de 4ºA de la ESAD). Y díxe-y qu'elli
viera. Llevanteme a pola bolsa onde llevo los trastos y recordé-y, como siempre,
que si dalgo nun-y quedaba claro, que nun duldara en llamame o mandame un mail.
Despedime y elli, en vez de llevantase a zarrar rápido la puerta, hábitu normal
nun adolescente cola má por casa, díxome adios dende l'escritoriu, entreteníu n'arrodiar
con un círculu de boli una pallabra del llibru: Kerenski.
No hay comentarios:
Publicar un comentario