11 ene 2012

San Adrianu, por exemplu.


Yá finé d'asoleyar nel blogue parroquies.blogspot.com los mapes parroquiales de los conceyos d'Asturies, una estaya que quedaba pendiente nel mundiu virtual y que, espero, sirva p'ayudar a completar dellos trabayos sobre temes asturianes.

En cada entrada, amás de los mapes en blancu y negru y en color, sumaba una pequeña descripción de les carauterístiques poblacionales, xeográfiques ya históriques de los conceyos. Y apurría, amás, una tabla cola superficie y la población de cada parroquia. Nel últimu bloque de conceyos espublizaos taba'l de Grau y, anque viere que munches parroquies teníen mui pocos habitantes, apaeció la de San Adrianu: 8,88 km², 0 habitantes. Abluqué.

San Adrianu fuera parroquia del conceyu de Santu Adrianu hasta que, nel añu 1859 se dixebrara pa entrar a formar parte del de Grau. Contaba con dos noyos de población, La Condesa y Santu Adrianu'l Monte, aguaño (y según la SADEI, yá dende anates del añu 2001) vacíos.

La Nueva España espublizaba'l día 10 de xineru el siguiente artículu "Asturias tiene ya 672 pueblos abandonados y suma cinco núcleos deshabitados cada año". Falen determinaos espertos sobres les causes (avieyamientu de la población y emigración interna nos conceyos pa les cabeceres comarcales) y les consecuencies (degradación del caseríu, ruptura del equilibriu ecolóxicu, degradación del paisaxe y escaezu de costumes y tradicionaes). Pero naide nun da denguna propuesta de solución.

El día 11 apaecía na mesma publicación otru artículu sobre la tema (más bien una apliación más téunica) "Uno de cada cinco pueblos de la región corre el riesgo de despoblamiento inmediato", falando equí de entidaes "inviables" y d'aries perifériques que "tienen una significativa importancia en la identidad asturiana".

Pero, ¿cuála ye esa "identidá asturiana"? ¿La d'una vida fundamentada nos tiempos de la naturaleza, nuna casería ente pites y vaques y semando maíz y fabes? ¿O la d'una vida urbana, con trabayu d'ochu hores a cuenta ayena, a ser posible como funcionariu l'Estáu, con pisu en propiedá, coche, fútbol los domingos y botellines de sidra?

Pa mín, esti ye'l puntu que desplica'l por qué principal d'esta despoblación: si la xente marcha del llugar onde nació, ye a la gueta d'un futuru más baurosu, que s'acomode meyor a los sos criterios de calidá de vida. Desaniciao dende va tiempu polos poderes políticos el primer modelu, la xente asturiano nun quier nin saber del trabayu nel campu, más que pa les fines de selmana na segunda residencia (que ye mui "chick" tener güerta).

Nel campu asturianu queda la xente vieyo que nun s'apuró por marchar a trabayar a la mina o pa Bélxica y unos cuantos soñadores mozos que tienen idegues emprendedores o, simplemente, testerones de siguir colo de los pas pa que nun muerra. Estos son los que caltienen les andeches, les caleyes abiertes y llimpies, les fuentes curioses y les biesques ensin amburar. Les polítiques de sovención, como a la cuota láctea, por exemplu, feches dende un despachu Bruxeles y alministraes tan torponamente dende otru/otros d'Uviéu, son les que propicien desastres como les d'El Valledor y, sobre too, el desaniciu d'una cultura tradicional autóctona n'ares d'una Ciudá Astur.

Habría que favorecer la instalación de persones n'estos pueblos, ayudando a la creyación de puestos de trabayu a distancia más qu'acumulando empreses en centros, obligando a los propietarios a la conservación de les sos posesiones y del tarrén llendante o bien espropiando direutamente, ufiertando esenciones d'impuestos a cambiu de compromisos d'habitabilidá, permitir la participación activa nes tomes de decisiones comunitariesa los vecinos... polítiques que se tan desendolcando y dando resultaos n'otres partes del Estáu, como Teruel, Güesca o Lleida.

Pero equí n'Asturies va ser complicao camudar la tendencia: los asturianos tamos a una na zuna de competir colos de fuera coles armes de los de fuera, dasaniciando les propies. Y tenemos les de perder, con una xeneración nueva que ta recibiendo una educación orientada a ser competitivu fuera d'Asturies. Paez que tamos emperraos en convertir Asturies nun cortil al estilu San Adrianu.
__________________________
La imaxen d'enriba ye del caseríu abandonáu de Santu Adrianu'l Monte. Ta sacada del blogue "Las rutas de monte de Santos".

No hay comentarios:

Publicar un comentario