17 ene 2012

Identidá cultural xixonesa


La selmana pasada l'Ayuntamientu de Xixón destituyó a José Luis Cienfuegos como direutor del Festival Internacional de Cine de Xixón. Anque creyo qu'esta decisión ye un erru total, les mios idegues al respeutu quedaron versaes na entrada "Rubiera y Cienfuegos" del blogue "Memoria de un silencio/Memoria d'un silenciu", obra de Pablo R. Alonso. Soscribo puntu por puntu lo qu'ellí se diz, asina que, pa saber lo qu'atalanto al respeutu, val con siguir l'enllaz.

Yo quiero falar d'otra cosa que, siéntolo, prúyeme muncho más que'l camudar el titular d'un puestu de confianza política (por bien que lo tenga fecho) por otru (por más incognita que seya). Quiero falar d'identidá cultural.

Llégame'l miércoles una invitación p'acudir a una protesta popular na plaza Mayor de Xixón, nos siguientes términos:

"Queremos convocar a través de éste evento a tod@s los ciudadan@s que no entienden el ataque y derribo a los eventos culturales importantes que hacen grande a ésta ciudad como el reciente cese de José Luis Cienfuegos, director de Festival Internacional de Cine de Gijón, multitudinario en participación y prestigio.
NO podemos permitir que destruyan la identidad cultural de ésta ciudad.
Que se enteren de que no estamos de acuerdo con la política que se está llevando a cabo desde la concejalía de cultura !!!
POR FAVOR COMPARTIR ÉSTE EVENTO CON TODOS VUESTROS CONTACTOS"

Evidentemente, nun acudí: primero, porque, tando d'alcuerdo colo espresao respeuto a Cienfuegos y el FICXixón, nun comparto tolo demás, nin tampoco les formes de los comentarios totalmente politizaos, onde se discriminaben y s'insultaben a los comentaristes diverxentes (l'insultu fue un arma bayurosa esta selmana); segundo, y más importante, porque taba nun eventu cultural de primer orde nel Teatru Xovellanos (y del que yá falé dende "El blogue d'un teatreru asturianu").

Pero quedóme na tiesta la siguiente frase: "NO podemos permitir que destruyan la identidad cultural de ésta ciudad". ¿Cuála ye esa "identidá cultural" propia de Xixón? Imaxínome que se referiríen a les espresiones culturales qu'esporpollaron nel conceyu mientres l'alministración socialista: eses que se presumen cosmopolites, espardidores de la gran Cultura ente la xente, fonderamente públiques y desendolcadores de los meyores instintos de los seres humanos illustraos.

Ye prestoso pensar eso. Por embargu, en realidá, consistieron na medra de la llucha ente espresiones forasteres y alloñaes de la realidá asturiana y les tradicionales del país y la desapaición del sector empresarial priváu y competitivu, mediante una xestión sofitada nes sovenciones y la incontinencia presupuestaria, y orientada a texer una rede clientelar d'entidaes, grupos y asociaciones culturales y persones a títulu individual qu'estuvieren dispuestos a la movilización y la manifestación favoratibles a los sos intereses partidistes.

Asina, espropióse la Universidá Popular, que pasó de ser unes aules abiertes pal intercambiu de conocimientos y saberes ente los ciudadanos p'acabar nuna serie de talleres socontrataos a empreses d'educación afines, que nin miren pola calidá de les materies, nin atienden a los drechos llaborales del profesoráu, porque los paquetes d'ufierta salen p'alantre baremaos pol presupuestu más ruín y, sobre too, polos puntos d'esperiencia de les empreses, colo que se zarraben les posibilidaes pa les nueves.

Asina, asistimos al sofitu incondicional de la obra personalista de Paco Ignacio Taibo II, la Semana Negra: eventu que se fizo imprescindible en Xixón gracies a que l'Ayuntamientu nun proponía denguna actividá cultural paralela al dexar en manes privaes (porque Semana Negra ye una asociación privada) la responsabilidá xestora; y non gratis, precisamente, al faese cargu de tolos gastos de mantenimientu (dende la llimpieza al agua, dende la seguridá a la lletricidá), cediendo'l suelu (yera la organización del eventu quien s'encargaba de rentabilizalu) y ufriendo compensación pol llabor realizáu (como los quince díes de programación llibre de Taibo nel Xovellanos). N'agradecimientu a Xixón y los xixoneses, el mexicanu respondió chataxeando a un nuevu ayuntamientu que dexó clares les sos intenciones de rebaxar la sovención direuta, creyar un festexu paralelu y, sobre too, quita-y les sos prerrogatives.

Asina, asistimos al cierre de teatros y cines qu'enllenaben d'ufiertes culturales la ciudá, pa quedamos con una sola propuesta: la del Ayuntamientu, al traviés del Teatru Xovellanos y los Centros Municipales. Paez que nun ta mal tener unes actividaes mui barates (o gratuites na mayor parte de los casos) y espardíes por tola ciudá. Pero esta ye un arma de doble filu, porque si bien avera la cultura a la xente, munches veces les actividaes nun son atractives pa la xente, o tan mal desplicaes, o tan mal espublizaes o, simplemente, nun se-yos da'l valir que puean tener; porque si bien son barates, compiten coles propuestes privaes de forma illexítima, porque van a fondu perdíu.

Asina, (y esto ye mal de toa Asturies) vivimos un procesu d'amordazamientu del sector cultural, que dependía d'unes sovenciones y d'unos ingresos procedentes, principalmente, del sector públicu, énte la inesistencia d'un sector priváu granible. Por supuesto, dempués vinía'l momentu del agradecimientu, como la invitación envelenada a los actos de partíu (y esto vivilo yo personalmente cola candidatura de Santiago Argüelles). Da miéu perder les sovenciones y el miéu, atenaza la creatividá. Esto nun ye sofitar la cultura del llugar, ye faela clientelar y esi mal usu, ye dañín de por sí.

Sigo, en breves:

- La cultura asturiana, la que de verdá se correspuende cola "identidá xixonesa", quedaba reducía a l'asturianía (ye dicir, los símbolos esternos: sidra, madreñes y gaita col Festival de la Sidra, Mercaos artesanos y Festival de Tonada) o'l celtismu (col Festival 5º40). ¡Ah! Y los trés díes de la Compañía Asturiana de Comedies nel Xovellanos que, con Arturo Fernández, yeren les úniques muestres qu'enllenaben añu tres añu'l coliséu xixonés (pero non, de xuru qu'esto nun ye "identidá xixonesa").

- La importación de tradiciones foriates, como la Feria d'Abril sevillana (iniciativa d'El Comercio), vista como exemplu de la multiculturalidá xixonesa, cuando la falta de sofitos fizo que la creyada por una agrupación rociera en Xixón nun saliere p'alantre.

- La conformidá pa colos xestores multiusos, desastrosos como Carmen Veiga a la tiesta'l teatru Xovellanos, dempués de ser conceyal y directora de Cruz Roja Gijón, anguaño ye conceyal otra vuelta. (Carmen Veiga atacaba esta selmana la decisión de FAC, desprestixando "la cultura tradicional asturiana" nunes vergoñoses declaraciones; anque nun foi la única: Jesús Iglesias o Alfonso Peláez acompañáronla)

Nun voi falar d'otres iniciatives mal xestionaes, como los museos, el botánicu o, sobre too, l'acuariu. Espacios desaprovechaos, d'altu coste económicu y escasa repercusión.
Tampoco de la ayuda hinchada a determinaes asociaciones culturales del palu, como Abierto Hasta el Amanecer, a quien se-y cedíen tolos equipamientos que necesitaren de forma gratuita pol so interés social. A El Garrapiellu, por contra, negóse-y'l patiu del Antiguu Institutu pa cellebrar el so 20 aniversariu.

Tamién se ficieron coses bien: el Festival de Cine de Xixón fue un exemplu, o los grandes conciertos de branu, hasta que petaron les arques. Pero poco más y/o con escasa pervivencia nel tiempu.

¿Qué fizo too esto? Creyar una idea politizada de la cultura (onde aquello qu'atente a la forma de faer socialista ye "enemigu de la Cultura"), sofitada en premises prexuicioses como'l personalismu (nel sen más ranciu del Despotismu Illustráu, onde tien más valir cuando esta tien el sofitu de quien gobierna, que si ye simplemente popular), l'elitismu (non solo pola escasa repercusión de la mayor parte d'iniciatives ente los vecinos: y equí nun se pue escluyir, nin muncho menos, el FICXixón; si non, sobre too, porque nunca nun yera desplicada, nin se facía atractiva pa daquellos que nun conocíen en qué consistíen), el más fonderu provincianismu (nel sentíu más romanu, de poder sucursalista d'otru mayor) y la segregación (daquello que venga d'afuera ye meyor, seya lo que seya y ensin mirar; y hai patente de corsu pa insultar, tracamundiar y echar mierda en too aquello o en tou aquel que s'atreva a defender lo contrario).

Esta y non otra, ye la "identidá xixonesa" que se pidía defender. La incompetencia de FAC nun va ser quien pa camudala y volverá la convivencia de los últimos 30 años PSOE-IU-PP (tres partíos sucursales y d'usos y costumes provincianes) pa caltener esa idega de cultura acomplexada.

La imaxen qu'acompaña l'artículu ye una propuesta pal cartel del FICXixón 2009, fecha por Yle García y tomaba del blogue C&C Diseño Gráfico.

No hay comentarios:

Publicar un comentario