Efeméride:
"15 d'abril de 1980: Xuzguen a Pilar Miró pola xurisdicción militar, al reconocese autora de la película El crimen de Cuenca."
Fechos:
- En 1910, desapaez José María Grimaldos, "El Cepa", un pastor d'Osa de la Vega, un pueblín de Cuenca, y so madre acusa a dos vecinos, Gregorio Valero y León Sánchez, de que lu mataren pa robá-y lo que consiguiera por una venta d'oveyes, pero'l xuez de Belmonte archiva la causa.
- En 1913, llega a Belmonte un xuez nuevu, que reabre'l casu y manda que se detenga a los dos acusaos. La Guardia Civil tortúralos durante seis meses y confiesen l'asesinatu. Les pesquises siguen durante años y nun son quien p'atopar el cuerpu de Grimaldos. Ensin importa-y tal fechu, el fiscal de la Audiencia de Cuenca pide pa ellos la pena de muerte.
- En 1918, el xuráu popular del xuiciu alcuéntralos culpables y el xuez condénalos a 18 años de cárcel.
- En 1924, Valero y Sánchez van ser indultaos, momentu cuando consiguen una llibertá condicional.
- En 1926, el cura de Tresjuncos recibe una carta del cura de Mira, a 200 quilómetros de distancia, pa que-y mandara la partía de nacimientu de José María Grimaldos. Necisátabala porque "El Cepa" tenía intención de casase.
- En 1939, Ramón J. Sender, espubliza la obra "El lugar del hombre", que cuenta los fechos, denunciando'l caciquismu que se viviera na España de primeros de sieglu. Ha de faelo en Méxicu, porque l'autor hubo fuxir de la dictatura franquista.
- En 1968, "El lugar de un hombre" (títulu remozáu de la obra de Sender) edítase per vez primera n'España. La editorial barcelonesa Destino gana'l puxu a la censura del réximen.
- En 1969, Ramón J. Sender pue regresar a España a recoyer el Premiu Planeta pola obra "En la vida de Ignacio Morell". Vuelta y galardón puen dase pol decretu d'Amnistía que Franco promulga pa "los criminales de la Guerra Civil".
- En 1977, cola instauración de la Democracia española, desapaez la censura civil de les publicaciones.
- En 1979, la direutora Pilar Miró, firma la película "Los crímenes de Cuenca", con guión de Lola Salvador, narrando con pelos y señales les tortures de la Guardia Civil y los abusos de poder del xuez Emilio Isasa. Estes crítiques xabaces faen que'l ministru del gobiernu d'Adolfo Suárez, Ricardo de la Cierva, ponga la película en manes de la autoridá militar competente, que secuestra la película y abre dilixencies escontra la direutora.
- En 1981, Pilar Miró queda llibre de cargos y la película estrénase n'agostu, pero calificada como "S". Algama 461.037.195 pesetes, cuando s'esperaben poco más de 2'5M.